یادداشت های یک بازی ساز تازه کار|بازی‌سازی مستقل

مسیر بازی سازی را تنها نرویم!
یادداشت های یک بازی ساز تازه کار|بازی‌سازی مستقل

هر چقدر فکر کردم در آخر به این نتیجه رسیدم که برای رسیدن به هدفم باید تجربیات و آموخته های خودم را در معرض دیدگان عموم قرار دهم تا ضمن معلوم شدن کم و کاستی های آنان، بتوانم در حد توانم به علاقمندان در این حوزه ، به خصوص کسانی که تازه می خواهند در این راه قدم بگذارند نیز کمک کنم. من نیز زمان زیادی از آغاز سفرم نمی گذرد پس بیایید هم سفر شویم!
افتخارات:
- رتبه سوم لول‌آپ ۹۷
- تقدیر هیئت داورن لول‌آپ ۹۸
- رتبه اول گیم‌جم پاییزه انستیتو ملی بازی‌سازی ۱۳۹۸
- برگزیده جشنواره شریف‌گیم ۱۴۰۰
صفحه اینستاگرام:
b2n.ir/040934
(موقتا غیرفعال‌شده)

  • ۰
  • ۰

یکی از مسائلی که برای همه ی ما به فراوان پیش می آید، مسئله ی یادگیری نرم افزارهایی است که در طول اهدافمان به آن ها برخورد می کنیم. می توان بیان کرد که یکی از این اهداف هم می تواند موضوع بازی سازی باشد. موضوعی که خود را در پس بیشمار نرم افزار ها و موتور بازی سازی پنهان کرده است و ما حتی پس از انتخاب یکی دوتای این نرم افزار ها و موتور ها باز هم سرگردان و حیران می مانیم که دقیقا کار را از کجا شروع کنیم و تا کجا پیش ببریم. باید چقدر صرف یادگیری یک نرم افزار یا موتور بازی سازی کنیم و اینکه آیا چیزهایی که در حال یادگیری آن ها هستیم بعدا به کار ما می آیند یا خیر؟ سعی کرده ام این موضوع را تحت عنوان مطالبی تحت عنوان "اصول یادگیری" و بر حسب تجربیات شخصی ام برای شما بیان کنم تا به امید خدا بتوانیم از این به بعد با برنامه و نظم بهتری وقت خود را صرف یادگیری نرم افزار ها و موتور های بازی سازی کنیم.

اما می رسیم به موضوع یادگیری یک نرم افزار. با فرض اینکه شما با روشی معتبر و مناسب نرم افزار مورد نظر خودتان را انتخاب کرده باشید، برای فراگیری آن باید سه مرحله را پشت سر بگذارید. مرحله ی اول فراگیری هر نرم افزاری را یادگیری اصول اولیه کار با آن نرم افزار تشکیل می دهد. اصول اولیه کار با یک نرم افزار را می توانیم در آشنایی با رابط کاربری آن نرم افزار، ناوبری صفحه نمایش و شخصی سازی آن خلاصه کنیم. پس از اینکه ما با سه مورد گفته شده آشنایی مناسبی پیدا کردیم می توانیم مرحله ی بعدی آموزش را شروع کنیم.

برای شروع فراگیری قسمت های دیگر نرم افزار به نوعی باید یک پیش مرحله را پشت سر بگذاریم. در این مرحله ما در ابتدا باید تمام خواسته های خود از نرم افزار مورد نظر را در برگه ای نوشته و بخش بندی نماییم. معمولا کم پیش می آید که ما بخواهیم با تمامی قابلیت های یک نرم افزار آشنایی پیدا کرده و آن ها را به طور کامل یاد بگیریم. به عنوان مثال نرم افزار بلندر(Blender) را در نظر بگیرید. شما می توانید با استفاده از این نرم افزار روش های مختلف مدل سازی، پویانمایی، شبیه سازی، بازی سازی، کمپوزیت و حتی ویرایش ویدئو را انجام دهید. حال اگر شما بخواهید همه ی قابلیت های این نرم افزار را یادبگیرید نه تنها باید وقت بسیار زیادی را صرف کنید بلکه در انتها در یادگیری بخش های اصلی مد نظرتان نیز به مشکل خواهید خورد. این مسئله در مورد نرم افزار های دیگری همچون مایا ، هودینی و ... هم صدق می کند که هر کدام دریایی از قابلیت های متفاوتی هستند که یادگیری عمیق هر کدام از این قابلیت ها شاید چندین سال طول بکشد. برای همین بسیار اهمیت دارد که شما قبل از شروع فراگیری دقیق یک نرم افزار خواسته های خود از آن نرم افزار را آماده کنید. مثلا شما پس از انتخاب نرم افزار بلندر تنها به فراگیری بخش های مدل سازی و پویانمایی آن نیاز دارید و در هر کدام از این بخش ها نیز با توجه به نیاز های پروژه ی خود تنها احتیاج دارید مهارت خود را تا حد متوسطی ارتقا دهید.

پس از مشخص شدن بخش ها مورد نظر باید با توجه به منابع آموزشی که در اختیار دارید ، یک جدول زمانبندی را آماده کنید تا با استفاده از آن بتوانید به فرایند یادگیری و آموزش خود نظم مشخصی ببخشید. اینکه با خودتان قرار بگذارید همین طور و بدون برنامه ریزی این قدری با نرم افزار کار کنید تا کاملا آن را یاد بگیرید باید بیان کنم که کاملا در اشتباهید و پس از چندین ماه به جایی می رسید که به ظاهر خیلی چیزها را فراگرفته اید ولی هنگامی که دقت می کنید می بینید که خیلی از موارد را بی هدف فراگرفته اید و می توانستید به جای وقت گذاشتن روی آن ها زمان خود را برای به ثمر رساندن یک پروژه صرف کنید. لذا از مهم ترین مسائل در یادگیری یک نرم افزار تدوین یک جدول زمانبندی آموزشی است.

البته یک توصیه کاربردی و مهم نیز در این بخش وجود دارد. شما می توانید برای جذاب و سرگرم کننده تر کردن فرایند یادگیری خود پس از هر بخش زمانی را برای پیاده سازی و اجرای یک پروژه ی کوچک که در راستای هدف اصلی هست صرف نمایید. این پروژه های کوچک نباید وقت زیادی را از شما بگیرند ولی باید در حدی باشند که بتوانند برای شما تا حدودی چالش برانگیز باشد. مثلا پس از یادگیری مراحل مدل سازی و شبیه سازی سیالات می توانید صحنه ی را آماده کنید که در ان نوشیدنی خنکی درون یک لیوان قرار دارد و روی شیشه ی آن بخار نشسته است. البته این یک مثال است و شما می توانید پروژه های کوچک خود را داشته باشید. بدین صورت پس از اتمام دوره ی آموزشی خود به یکباره مشاهده می کنید که نه تنها مهارت های لازم را کسب کرده اید، بلکه چندین نمونه ی کاری نیز برای ارائه به دیگران در اختیار دارید.

اما مرحله ی آخر که همان شروع فرایند یادگیری بر اساس جدول آموزشی است حاوی نکاتی است که در مسیر فراگیری برای هر شخصی می تواند پیش بیاید. شما همیشه باید منبعی را برای پاسخ به سوالات و رفع مشکلات احتمالی موجود در مسیر آموزشی خود در اختیار داشته باشید؛ چرا که بسیار پیش می آید که شما به موانعی برخورد می کنید که در مورد آن ها در منابع آموزشی هیچ نکته ای ذکر نشده است. یکی از بهترین راهکار ها برای این مسئله برای هر نرم افزاری این است که شما در اولین قدم با انجمن های مرتبط با هر نرم افزار آشنایی داشته باشید. این انجمن ها که معمولا قسمتی از سایت مجموعه سازنده نرم افزار است، توسط مخاطبان همان نرم افزار و حتی تعدادی از متخصصین مربوط به همان نرم افزار اداره می شود و می تواند بهترین گزینه برای پاسخ به سوالات و رفع اشکالات احتمالی شما باشد.

در پایان باید بیان کرد که همیشه سعی کنید به جدول زمانبندی خود پایبند باشید و آن را کم اعتبار نکنید. البته ممکن است در ابتدا برآورد های شما در مورد زمانبندی ها واقعی نباشد اما به جای کنار گذاشتن آن سعی کنید بر حسب تجربه آن جدول را بهبود ببخشید، چرا که مهم ترین مسئله در فراگیری هر موضوعی داشتن یک برنامه ی منظم و زمانبندی شده است.

نظرات (۱)

واقعا عالی دارید کار میکنید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی