یکی از سوالات و موضوعاتی که چندین بار با اون روبرو شدم اینه که شخصی پیام داده «دوست دارم طراح بازی بشم ولی هر کاری کردم نشده!». برای همین تصمیمگرفتم خیلی جمعوجور یه مقداری در این رابطه صحبت کنم و اون چیزایی که معمولا تو جوابها میگم رو برای همه منتشر کنم. اگه شما هم دوست دارین یه روزی طراح بازی یا همون گیم دیزاینر (Game Designer) بشین بد نیست یه نگاهی به این مطلب بیاندازید.
مستقیم بریم سر اصل مطلب و ببنیم چگونه میتوانیم یه طراح بازی بشویم. در یک نگاه ساده میتوان گفت که موقعیت شغلی طراحی بازی برخلاف بسیاری از دیگر موقعیتها معمولا بهصورت مستقیم دردسترس نیست. یعنی شما نمیتوانید همانند برنامهنویسی بروید درس آن را بخوانید، تمرین کنید و بعد با ورود به یک استودیو به عنوان طراح بازی کار خود را شروع کنید. این ورود در قامت یک کارآموز باشد یا موقعیت شغلی ثابت فرقی نمیکند، معمولا چنین چیزی را نمیتوانید برای طراحی بازی پیدا کنید و تقریبا تمام استخدامها در این زمینه در انحصار افراد باتجربه است. فهمیدن این مسئله چندان دشوار نیست و کافی است کمی در رابطه با افراد شناختهشده صنعت بازیسازی تحقیق کنید تا متوجه شوید که اکثر این افراد روزی در سمتی غیر از طراحی بازی مشغول بودهاند.
مثلا نگاهی به نیلدراکمن بیاندازیم. این فرد در ابتدا در قامت یک کارآموز برنامهنویسی وارد استودیو ناتیداگ شد و در همین موقعیت شغلی روی دو بازی مختلف کار کرد! بعد از آن توانست ارتقا شغلی پیدا کرده و در قامت یک طراح بازی روی نسخههای اول و دوم بازی آنچارتد کار خودش را ادامه دهد و البته از زمان نسخه اول The Last of Us وارد عرصه کارگردانی بشود.
دلیل این مسئله هم کاملا مشخص است. قلب تپنده هر پروژه و جذابیت آن متوجه طراحی آن است و مهم نیست که چقدر شما خرج ظاهر و دیگر بخشهای آن کرده باشید، تا زمانی که طراحی آن جذاب و کارپسند نباشد، دیگر بخشها اهمیتی ندارد. این مسئله را کنار این بگذارید که زندگی استودیوها و حرکت آنها به بازیهایی که تولید میکنند و موفقیت آنها وابسته است و برای همین معمولا استخدامهای تیمهای شناخته شده در این بخش صرفا محدود به افراد باتجربه است. حتی کسی مثل نیلدراکمن هم تا زمانی که چندین سال توی ناتیداگ کار نکرد و در این حین خودش را بهعنوان یک فرد خلاق به همه اثبات نکرد نتوانست چنین موقعیتی را تصاحب کند.
خب اگر همچنان علاقمند به طراحی بازی هستید بهتر است که مطلب گفته شده در بالا را آویزهی گوشتان کنید. بله شاید بتوانید استودیوی خودتان را تشکیل بدهید و یکراست روی صندلی طراحی بازی بنشینید ولی همهی ما خوب میدانیم که چنین چیزی برای ۹۹ درصد ما امکانپذیر نیست. بنابراین پیشنهاد منطقی این است که همان مسیر غیرمستقیم را دنبال کنید. به هر جهت یک طراح بازی باید اطلاعات گستردهای در رابطه با بازیسازی و البته علوم دیگر داشته باشد و همین چندین سال کردن در یک استودیو، بهترین گزینه برای دستیابی به چنین دانشی است. هدفهای بزرگ، فداکارهای بزرگ را طلب میکند و طراحی بازی هم چیزی نیست که بتوان یکشبه به آن رسید!
در عکسی که در میان مطلب قرار داده در رابطه با موقعیت شغلی طراحی بازی و پیشنیازهای آن توضیحات مختصری داده شده است و بهتره که خوب به آن دقت کنید. سپس سعی کنید از طریق یکی از حوزهی مرتبط با بازیسازی همانند برنامهنویسی و ... وارد فرایند توسعه بازیها بشوید و سعی کنید با کسب تجربه کمکم خودتان را به موقعیت اصلی نزدیک کنید و در این میان تمام پیشنیازهای گفته شده را بهدست بیاورید.