یادداشت های یک بازی ساز تازه کار|بازی‌سازی مستقل

مسیر بازی سازی را تنها نرویم!
یادداشت های یک بازی ساز تازه کار|بازی‌سازی مستقل

هر چقدر فکر کردم در آخر به این نتیجه رسیدم که برای رسیدن به هدفم باید تجربیات و آموخته های خودم را در معرض دیدگان عموم قرار دهم تا ضمن معلوم شدن کم و کاستی های آنان، بتوانم در حد توانم به علاقمندان در این حوزه ، به خصوص کسانی که تازه می خواهند در این راه قدم بگذارند نیز کمک کنم. من نیز زمان زیادی از آغاز سفرم نمی گذرد پس بیایید هم سفر شویم!
افتخارات:
- رتبه سوم لول‌آپ ۹۷
- تقدیر هیئت داورن لول‌آپ ۹۸
- رتبه اول گیم‌جم پاییزه انستیتو ملی بازی‌سازی ۱۳۹۸
- برگزیده جشنواره شریف‌گیم ۱۴۰۰
صفحه اینستاگرام:
b2n.ir/040934
(موقتا غیرفعال‌شده)

  • ۰
  • ۰

اشتباه نکنید! این مطلب ادامه‌ی تجربیات من در رویداد لول‌آپ ۹۷ نیست و تنها بهانه‌ی نوشتن آن اتفاقی است که خارج از انتظارات من به وقوع پیوست و منجر به تغییر معادلات من برای آینده شد. روز گذشته مراسم اختتامیه رویداد لول‌آپ ۹۷ (LevelUp 97) برگزار شد و بر خلاف آن چیزی که انتظار داشتم، در این رویداد توانستم رتبه سوم را کسب کنم!

همیشه با خودم این گونه فکر می‌کردم که آدم باید با خودش روراست باشد و با واقعیات کنار بیاید. مثلا احتمال شکست در اولین تجربه‌ها موضوع طبیعی است و حتی اگر تلاش‌ بسیاری هم برای مسئله‌ای کردی، نباید توقع این را داشته باشی که الزاما در همان تجربه‌های اول به نتیجه‌ی مطلوب خود برسی. با تمامی این‌ها همیشه سعی کردم که بهترین کار خود را انجام دهم و شاید نتیجه‌ای که الان به دست آوردم هم ثمره‌ی همین مسئله باشد. یادم می‌آید که پس از اتمام مرحله‌ی دوم رویداد و ارسال یک نمونه‌ی نه چندان جالباز بازی، به دوستم گفتم که جدای از نتایجی که احتمالا در این مرحله به دست می‌آید، ما باید با قدرت هر چه تمام‌تر کار خود برای مرحله‌ی آخر را شروع کنیم و هر آنچه را که در چنته داریم عملی کنیم. به نظرم همین روحیه و طرز فکری که بی‌توجه به نتیجه نهایی، انسان را به تلاش تشویق می‌کند خود مهم‌ترین عامل در رقم خوردن این نتیجه نهایی بود.

با این که بسیار خوشحالم و این موفقیت به خودی خود فشارهای زیادی را از روی شانه‌های من برمی‌دارد، اما نباید به آن مغرور شد و باید حتی تلاش‌ها را به نسبت گذشته هم بیشتر کنم.

نباید فراموش کنیم که بازی‌سازی مستقل در مدیریت لحظات نهفته است و ممکن است شما در لحظه‌ای در اوج قرار داشته باشید و در لحظه‌ای دیگر حتی نام و نشانی از شما باقی نمانده باشد. به همین خاطر باید هر آنچه را که در دیروز اتفاق افتاده است را کنار گذاشته و از صفر برای فردای خود مبارزه کنیم.

راستی اگر علاقمندید من را درون عکس پیدا کنید بهتر است بدانید که من دومین نفر در ردیف پایین از راست هستم و نمی‌دانم چطور عکاس لحظه‌ای را ثبت کرده که در آن حال لبخند زدن نیستم....واقعا عکاس عجیبی بود :)

نظرات (۴)

  • افشین شعبانی
  • سلام اقای کارگر خیلی خوشحالم براتون و امیدوارم که شاهد پیشرفت روز افزونتون باشیم
    چندتا سوال داشتم اگر جواب بدید ممنون میشم
    یکی اینکه با تحریمی ک شدیم تقریبا نمیشه انریل رو حتی با وی پی ان دانلود کرد
    و یکی دگ اینکه برای بازی مثل graveyard keeper
    ما چه دانش هایی رو احتیاج داریم و بهترین انجین براش چیه خیلی ممنون میشم اگ جوابمو بدید
    پاسخ:
    ممنون اقا افشین
    این بازی که گفتین به نظر من بخش هنریش به برنامه‌نویسیش می‌چربه و مثلا اگه یه نفر برا برنامه‌نویسش در نظر می‌گیرید حداقل ۲ نفر برا کارای هنریش و طراحی‌های بازی باید بزارید تا کارا به موازات هم پیش بره. الان تمامی عناصر گرافیکی این بازی طراحی‌های دو بعدی هستن و این دو نفر هم بهتره رو طراحی تو این زمینه و همچنین انیمیشن‌سازی‌های دوبعدی تخصص داشته باشن. البته بازی که گفتین خداییش اینطوری که نشون داد و من ازش ویدیو دیدم وسعت زیادی داره و فکر کنم برا مثلا یه تیم کوچیک ۴ نفره یه مقدار تولیدش طولانی بشه. برا همین به نظرم نسبت گفته شده ۲ به ۱ رو سعی کنید تو تعداد تیمتون رعایت کنین حالا هر چند تا هستین
    به طور خلاصه هم به دانش‌های زیر احتیاج دارین که منم توش سعی کردم خیلی ساده به قضیه نگاه کنم:
    - طراح/گرافیست دوبعدی به مقدار کافی :)
    - انیمیشن‌سازی دوبعدی
    - برنامه‌نویسی که بتونه با یه موتور بازی‌سازی کار کنه که بشه باش بازی دوبعدی ساخت. دقت کنید با خیلی از موتورا میشه این کار رو کرد ولی بهتره با موتوری باشه که برا بازی دوبعدی ساختن روش کار شده باشه. این بازی رو به نظرم با یه چیزی شبیه Game Maker یا یونیتی بسازید بهتره. حتی گیم‌میکر به نظرم به یونیتی اولویت داره چون کار کردن باهاش ساده‌تره
    - طراح صدا و موسیقی. این یه مورد چون کم گیر میاد مثلا می‌تونید این بخش رو به کسی یا جایی واگذار کنید ولی بدونین صدا و موسیقی خیلی رو تجربه بازی تاثیر داره

    البته دیگه من از جزییات زدم و دیگه خودتون باید رو شناخت سبکای بازی‌سازی و طراحی سیستمای تجارت و کرفت و اینا اطلاعات داشته باشین و بدونین چطور جذاب طراحیشون کنین. هر کسی از بچه‌های تیم هم میتونه طراح مرحله باشه و این میتونه جدای از این باشه که اون مثلا الان داره کارای طراحی دوبعدی بازی رو میکنه
    در مورد موتور آنریل هم باید بگم که فکر نمی‌کنم مشکلی بابت دریافتش باشه و بهتره وی‌پی‌انای دیگه رو هم امتحان کنین. چون الان خودم آنریل دارم و تو بروزرسانی و ایناش هم مشکلی ندارم
    امیدوارم این جوابا به کارتون بیاد
  • افشین شعبانی
  • خیلی ممنون مثل همیشه عالی جواب دادید

    سلام و ادب

    امسال شرکت نکردید؟

    پاسخ:
    سلام
    شرکت کردم. کلا لول‌آپ جای خوبی برا تازه‌کارایی مثل خودمه و فرصتش رو نباید از دست داد

    خوبه.

    رقیبیم پس!

    انفرادی یا با تیم؟

    پاسخ:
    :))
    انفرادی

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی