یادداشت های یک بازی ساز تازه کار|بازی‌سازی مستقل

مسیر بازی سازی را تنها نرویم!
یادداشت های یک بازی ساز تازه کار|بازی‌سازی مستقل

هر چقدر فکر کردم در آخر به این نتیجه رسیدم که برای رسیدن به هدفم باید تجربیات و آموخته های خودم را در معرض دیدگان عموم قرار دهم تا ضمن معلوم شدن کم و کاستی های آنان، بتوانم در حد توانم به علاقمندان در این حوزه ، به خصوص کسانی که تازه می خواهند در این راه قدم بگذارند نیز کمک کنم. من نیز زمان زیادی از آغاز سفرم نمی گذرد پس بیایید هم سفر شویم!
افتخارات:
- رتبه سوم لول‌آپ ۹۷
- تقدیر هیئت داورن لول‌آپ ۹۸
- رتبه اول گیم‌جم پاییزه انستیتو ملی بازی‌سازی ۱۳۹۸
- برگزیده جشنواره شریف‌گیم ۱۴۰۰
صفحه اینستاگرام:
b2n.ir/040934
(موقتا غیرفعال‌شده)

  • ۰
  • ۰

برای بسیاری از بازی‌سازهای مستقل دیده شدن بازی آن‌‌ها بزرگترین چالشی است که با آن روبرو هستند. البته در این میان اولین چیزی که در ذهن آنان شکل می‌گیرد این است که مثلا به عنوان یه بازی‌ساز ایرانی، سایت‌های خبری فعال در حوزه بازی‌سازی ایران باید اثر آن‌ها را به طور خودکار پوشش خبری بدهند و اگر ندهند دارند در حق آنان نامردی می‌کنند! جدای از غلط بودن این مسئله، می‌خواهیم در این مطلب به وجود بخشی در روند توسعه بازی یا همان آماده‌سازی Press Kit اشاره کنیم که اساس و پایه ارتباط یک توسعه‌دهنده با رسانه‌ها را تشکیل می‌دهد. بدون یک پرس کیت خوب بیشتر رسانه‌ها حتی به درخواست شما هم نگاهی نخواهند انداخت.

در این جا نمی‌خواهیم در رابطه با روابط عمومی تیم بازی‌سازی و PR و نکات مرتبط با آن صحبت کنیم و این مسئله خود به تنهایی نیاز به سلسله مطالب مختلفی دارد و بسیار هم در رابطه با آن صحبت شده است. ما در این جا صرفا روی نقطه‌ای مشخصی از این بحث و آن هم کیت خبری و اهمیت آن صحبت می‌کنیم.

در قدم اول باید به این نکته اشاره کنیم که یک رسانه با فرض این که بخواهد در رابطه با یک بازی مطالبی را کار کند، نیاز به حداقل محتواهایی در این زمینه دارد. کاملا مشخص است که تا رسانه نداند که با چه چیزی طرف است و چه چیزهایی را در رابطه با آن می‌داند، نمی‌تواند در رابطه با بازی مطلبی را کار کند. همین اول کار لطفا از حال و هوای بازی‌های بزرگی مثل کالاف دیوتی و حتی بازی‌های کوچک‌تری که باز هم ناشران شناخته شده‌ای دارند، بیرون بیایید! تمامی این بازی‌ها به لطف ناشران یا سابقه‌ی خود شناخته شده هستند و به همین خاطر به راحتی می‌توان در رابطه با هر بخشی از آن‌ها اطلاعات زیادی را به دست آورد. اما در رابطه با بازی‌های مستقل تا زمانی که شما چیزی را در دید عموم قرار دهید، هیچ کسی هم هیچ شانسی برای دانستن در رابطه با محصول شما ندارد و حتی اگر هم بخواهد نمی‌تواند مطلبی در رابطه با آن کار کند.

در این نقطه پرس کیت وارد کار می‌شود و تمامی آن چیزی که یک رسانه یا یک فرد احتیاج دارد را در اختیار او قرار می‌دهد. در این راستا بیایید نگاهی به صفحه‌‌ای که توسعه دهنده‌های بازی Shovel Knight برای بازی خود آماده کرده‌اند بیاندازیم(اینجا). همان گونه که مشاهده می‌کنید اگر شما هیچ اطلاعاتی در رابطه با این بازی هم نداشته باشید می‌توانید با مطالعه این صفحه دید کاملی به بازی و هر آن چیزی که هست پیدا کنید. البته نباید فراموش کنید که صرف داشتن یک پرس کیت خوب هم تضمینی برای دیده شدن بازی شما نیست و تمامی رسانه‌های بازی در تمامی جهان این حق را برای خود محفوظ می‌دانند که مثلا در رابطه با یک سوژه‌ی خبری مطلبی را کار کنند یا خیر. در اصل وجود یک کیت خبری خوب شانس شما را برای دیده شدن بالا می‌برد و البته در بسیاری از موارد پیش‌فرض برقراری ارتباط با رسانه‌ها نیز محسوب می‌شود.

اما خب چه چیزهایی در کیت خبری قرار می‌گیرد.

  • تمامی اطلاعات در رابطه با بازی
    • زمان انتشار
    • قیمت
    • پلتفرم‌های پشتیبانی شده
    • اطلاعات تماس
    • شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت
  • توضیحات
  • تصاویر بازی (Screenshots)
  • ویدیو
  • دیگران در رابطه با بازی شما چه می‌گویند
  • اطلاعات تیم توسعه یا کمپانی
  • لوگو و آیکون‌های بازی و تیم
  • تصاویر هنری بازی
  • موسیقی
  • اطلاعات حقوی در رابطه با مالکیت اثر و ...

همان گونه که مشاهده می‌کنید، یک کیت خبری خوب شامل تمامی آن چیزهایی می‌شود که دیگران باید در رابطه با بازی شما بدانند. شما می‌توانید پس از اینکه کیت خبری خود را آماده کردید، آن را ضمیمه‌ی درخواست مودبانه‌ی خود کنید و از فرد یا رسانه‌ای که آن را برای آنان ارسال می‌کنید درخواست کنید که در صورت تمایل بازی شما را پوشش خبری داده یا آن را مثلا نقد و بررسی کنند. بر اساس تچربه‌ی کاری در رسانه‌های بازی می‌گویم که این گونه نیست که این رسانه‌ها و بخصوص رسانه‌های شناخته شده هر چیزی را که بدست آن‌ها می‌رسد را کار کنند و بر اساس اولویت‌بندی و اهداف خودشان بسیاری از این موارد و حتی خبرها را هم کار نمی‌کنند. به همین خاطر وجود یک پرس کیت خوب شانس شما را برای پذیرش درخواستتان بسیار افزایش می‌دهد. شما می‌توانید در ادامه نمونه‌های دیگری از کیت‌های خبری آماده شده برای بازی‌ها و حتی اپلیکیشن‌ها را مشاهده کنید.

برگرفته شده از مطلب How to create a press kit for games and apps (plus press kit examples)

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی