یادداشت های یک بازی ساز تازه کار|بازی‌سازی مستقل

مسیر بازی سازی را تنها نرویم!
یادداشت های یک بازی ساز تازه کار|بازی‌سازی مستقل

هر چقدر فکر کردم در آخر به این نتیجه رسیدم که برای رسیدن به هدفم باید تجربیات و آموخته های خودم را در معرض دیدگان عموم قرار دهم تا ضمن معلوم شدن کم و کاستی های آنان، بتوانم در حد توانم به علاقمندان در این حوزه ، به خصوص کسانی که تازه می خواهند در این راه قدم بگذارند نیز کمک کنم. من نیز زمان زیادی از آغاز سفرم نمی گذرد پس بیایید هم سفر شویم!
افتخارات:
- رتبه سوم لول‌آپ ۹۷
- تقدیر هیئت داورن لول‌آپ ۹۸
- رتبه اول گیم‌جم پاییزه انستیتو ملی بازی‌سازی ۱۳۹۸
- برگزیده جشنواره شریف‌گیم ۱۴۰۰
صفحه اینستاگرام:
b2n.ir/040934
(موقتا غیرفعال‌شده)

  • ۰
  • ۰

همیشه یکی از مواردی مایلیم به سرعت به آن برسیم نمایی کلی از آن ایده‌هایی است که در ذهن خودمان داریم. مثلا در مورد یک بازی که روی آن کار می‌کنیم همواره ایده‌های زیادی به ذهنمان می‌رسد و مایلیم که قبل از تحمل زحمت‌های پیاده‌سازی آن درون موتور، یک نمای مختصر از تاثیر آن بر روند بازی و همچنین میزان جذابیت اولیه آن به دست آوریم. مثلا خودم در طراحی یک بازی و مکانیک‌هایی که برای آن طراحی می‌کردم، همیشه به دنبال این بودم که به روش ساده‌ای و قبل از درگیر شدن با موتور بازی‌سازی، حداقل نمای مختصری از مکانیک مورد نظر را در بازی مشاهده کنم. بالاخره هر چه باشد برای پیاده‌سازی یک مکانیک باید با مواردی همچون انیمیشن، برنامه‌نویسی و چند مورد دیگر درگیر شوید که در جای خودش وقت گیر است. به این خاطر کم‌کم به این فکر افتادم از مقوله‌ی انیمیشن‌سازی در این زمینه استفاده کنم. با من همراه شوید

انیمیشن یا پویانمایی اگر چه یک بخش جدا نشدنی از دنیای بازی‌سازی است اما صرفا برای متحرک کردن اجزای درونی بازی و یا ساخت میان‌پرده‌های بازی نیست. استفاده‌ی دیگری که شخصا به آن رسیدم، ساخت نمایی اولیه از مکانیک‌های درون بازی بوسیله‌ی آن بود. مثلا اگر مقاله‌‌های میراث Ori برای علاقمندان بازی‌سازی و یا کلیپ‌های آموزنده بازی Ori and the blind forest را مطالعه کرده باشید بدون شک به این موضوع فکر کرده‌اید که آیا چنین ساختارهای اولیه‌ای حتما باید در موتور بازی‌سازی پیاده شده باشند؟ شخصا هنوز نمی‌دانم که آن موارد دقیقا در موتور بازی‌سازی پیاده‌سازی شده‌اند یا نه ولی بر اساس تجربه به این نتیجه‌ی قطعی رسیده‌ام که برای عملیاتی کردن سریع ایده‌های درون ذهن، استفاده‌ی از پویانمایی روش سریع و کارآمد است که می‌تواند در سریع‌ترین زمان ممکن یک دید تصویری از آن چه در ذهن دارید برای شما فراهم کند.

مثلا به همین عکس بالا نگاه کنید. شخصا برای تولید چنین چیزی به وسیله‌ی پویانمایی آن هم با توجه به دانش کم خودم در این زمینه بیشتر از چند دقیقه زمان صرف نکردم و سرانجام توانستم نمایی از آن چه در ذهن داشتم را به سرعت عملیاتی کنم. به همین خاطر از آن زمان به بعد سعی کردم تفکرات درون ذهنم را با استفاده از پویانمایی عملیاتی کنم و بعد از تولید نمای اولیه از تمامی ایده‌های خودم، آن‌هایی را که در ظاهر نیز همچنان جذاب هستند را در موتور بازی‌سازی عملیاتی کنم. این گونه هم می‌توانم ایده‌های بسیار بیشتری را در یک زمان کمتر محک بزنم و هم می‌توانم از صرف زمان اضافی در مورد بازی‌سازی و سختی‌های کار کردن با آن جلوگیری کنم. به شما هم پیشنهاد می‌دهم حتما از ابزار پویانمایی انیمیشن‌سازی یا هر چیزی که اسمش را می‌گذارید در این جهت استفاده کنید تا شخصا به فایده‌های این روش پی ببرید. بازی‌ سازی مستقل سختی‌های خودش را دارد و چرا در این بین نباید از تجربه‌های یکدیگر استفاده کنیم؟ پس حداقل برای یکبار هم شده این روش را امتحان کنید.

نظرات (۱)

سلام
مطالبتون عالیه
لطفا برنامه ای که انیمشن رو باهاش درست کردید معرفی می کنید ؟
سوال دیگه اینکه چطور طرح های نقاشی روی کاغذ رو میشه تبدیل به عکس های گرافیکی کرد که داخل بازی ها استفاده میشه ؟ ممنون موفق باشید
پاسخ:
ممنون
1.انیمیشن توی مطلب با Blender درست شده
2.یه بازی داریم به نام Cuphead که کلا طراحی‌ها و انیمیشناش همشون دستی هستن و صرفا فریم به فریم اسکن شدن. اگه صرفا می‌خوایین طراحی‌های دستی خودتون رو درون بازی استفاده کنین، توصیه می‌کنم کلیپ‌ها و مستند‌های مرتبط با این بازی رو ببینید، می‌تونه کمکتون کنه

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی