یادداشت های یک بازی ساز تازه کار|بازی‌سازی مستقل

مسیر بازی سازی را تنها نرویم!
یادداشت های یک بازی ساز تازه کار|بازی‌سازی مستقل

هر چقدر فکر کردم در آخر به این نتیجه رسیدم که برای رسیدن به هدفم باید تجربیات و آموخته های خودم را در معرض دیدگان عموم قرار دهم تا ضمن معلوم شدن کم و کاستی های آنان، بتوانم در حد توانم به علاقمندان در این حوزه ، به خصوص کسانی که تازه می خواهند در این راه قدم بگذارند نیز کمک کنم. من نیز زمان زیادی از آغاز سفرم نمی گذرد پس بیایید هم سفر شویم!
افتخارات:
- رتبه سوم لول‌آپ ۹۷
- تقدیر هیئت داورن لول‌آپ ۹۸
- رتبه اول گیم‌جم پاییزه انستیتو ملی بازی‌سازی ۱۳۹۸
- برگزیده جشنواره شریف‌گیم ۱۴۰۰
صفحه اینستاگرام:
b2n.ir/040934
(موقتا غیرفعال‌شده)

  • ۰
  • ۰

همان طور که در مطلب "سند طراحی بازی| نگاهی بر بخش مفهومی سند" در مورد بخش مفهومی سند طراحی بازی برای شما صحبت کردم ، در این مطلب می خواهم در مورد یکی از بخش های بسیار مهم و اساسی سند یعنی بخش طراحی آن صحبت کنم. در این بخش موارد بسیار مهمی از قبیل گیم پلی ، داستان و ... قرار می گیرد و به نوعی ریشه های طراحی های گرافیکی و مدل سازی های بعدی در این بخش قرار گرفته است.پس بیایید نگاهی بر بخش طراحی سند طراحی بازی بیاندازیم! 

سند طراحی

این سند بیان می کند که اشیای درون بازی چگونه رفتار می کنند ، کنترل می شوند و چه ویژگی هایی را دارند.

این سند اصولا مرتبط با خود بازی است.

باید توجه داشت که این سند ممکن است بر حسب نیاز بیش از یک مورد باشد. مثلا شما چند سند در مورد مکانیک بازی داشته باشید که ان ها را زمینه ی سند مفهومی بازی کرده اید.

 

3 1 نسخه طراحی

در این بخش در مورد دستگاه هایی که بطور حتم از محدودیت هایی برخوردارند صحبت می شود. حتی سیستم عامل های گوناگون و یا ویژگی های پیشرفته ای که ممکن است داشته باشند.

یک نوع نام نویسی برای این بخش پیشنهاد می شود که نمونه ی آن را می توانید در زیر ببینید:

مثال : J1.1

   J  : اول حرف JAVA  به معنی توسعه یافته برای تکنولوژی مشخصی است

  1  : نشان دهنده ی دفعات بروز رسانی مفاهیم

  1. : نشان دهنده ی دفعات بروز رسانی محتوا

 

3 2 خطوط راهنمای طراحی

بالاخره ما باید حد و حدود خلاقیت و فضای ایده پردازی خود را دانسته و رابطه ی آن را با اهداف اصلی طراحی بدانیم. این مطالب در این بخش قرار می گیرند.

 

3 3 تعاریف طراحی بازی

این بخش آن جایی است که تعاریف گیم پلی بازی در آن قرار داده می شود. این تعاریف باید نحوه ی بردن ، باختن ، گذراندن مراحل و توجه ی اصلی گیم پلی را دربر بگیرد. مسائلی که باید در این جا در بر گرفته شود به قرار زیرند:

            - منو ها

            - خلاصه ی داستان

            - گیم پلی

            - هدایت بازیکن

            - اتمام بازی (بردن یا باختن)

 

3 4 زمینه ی بازی

این بخش یک صفحه ی گسترده از نام ، عناصر و ویژگی های شخصیت اصلی و دشمن آن در بازی است. این بخی باید طوری نوشته شود که به سادگی بتوان به هر یک از عناصر قرار گرفته در بازی یک ارزش مشخص را نسبت داد. به عنوان مثال می توانید به جدول زیر نگاه کنید.

در ضمن تمامی اطلاعات این بخش از بازی باید با برنامه نویس به اشتراک گذاشته شود.

 

3 5 نمودار بازی

در این بخش کنش و واکنش های عناصر مختلف درون بازی با یکدیگر ترسیم می شوند. در این نمودار اشیا ، خصوصیات و کنش هایی که در بازی قرار می گیرد ارائه می شود. بهتر است نمودار اشیا ، خصوصیات و کنش ها دارای یک شماره مرجع باشند تا مشخص باشد که در کجای اسناد مکانیک بازی بوجود آمده اند.

به عنوان نمونه می توانید به نمودار زیر نگاه کنید:

     

  

 

3 6 عناصر بازیکن

در این بخش تمامی عناصری که به طور مستقیم به بازیکن مرتبط هستند یا برای او مفیدند لیست می شوند. شما باید در این بخش دو نوع نام گذاری را مدیریت کنید. نوع اول برای نام گذاری در حین فرایند ساخت که ممکن است بصورت کد نیز باشد و نوع دوم نامی است که درون بازی هر عنصر به خود می گیرد.

همچنین در این قسمت توضیحات لازم برای اصطلاحاتی که برای بیان ویژگی های عناصر درون بازی بکار می برید نیز قرار می گیرد. توجه داشته باشید که این بخش مکان خوبی برای تعامل با طراح گرافیکی بازی است؛ چرا که انتخاب اسم های عناصر و حتی ویژگی های شخصیت ها باید با شکل و شمایل هر شخصیت کاملا منطبق باشد. گرافیک هایی که در درون گیم پلی مشاهده خواهد شد نیز باید در این بخش آورده شود.

در ضمن اگر بازی قابلیت چند نفره شدن نیز دارد باید در این جا نیز ذکر شود و مورد بررسی قرار بگیرد.

 

3 6 - 1 تعریف بازیکن

یک توضیح سریع و مختصر از تعریف بازیکن درون بازی. مثل اینکه در ابتدای بازی یا مرحله تنظیمات بازیکن چگونه خواهد بود. لیست پیشنهادی برای تعاریف بازیکن به شرح زیر است:

            - فعالیت ها : بازیکن چه کارهایی می تواند انجام دهد؟

            - اطلاعات(وضعیت): چه اطلاعاتی در مورد بازی در اختیار بازیکن قرار خواهد گرفت؟

            - تنظیمات پیش فرض: بازیکن در چه حالتی بازی را شروع می کند؟

            - پیروز شدن : بازیکن چگونه پیروز خواهد شد؟

            - شکست خوردن: بازیکن چگونه شکست خواهد خورد؟

 

3 6 2 خصوصیات بازیکن

آماده کردن لیستی از خصویاتی که بازیکن دارد. این خصوصیات می تواند بر  اثر فعالیت ها و کنش های درون بازی تحت تاثیر قرار بگیرند. باید خصوصیات بازیکن و نحوه ی ناثیر آن ها بر بازی کاملا بیان شود. لیست پیشنهادی برای این موضوع به شرح زیر است:

            - سلامتی

            - سلاح ها

            - فعالیت ها

            - ...

در مورد هر خصوصیت باید ذکر شود که تغییرات در آن ها چه بازخورد هایی را بدنبال خواهد داشت.

 

3 6 - 3 جوایز بازیکن

در این قسمت لیستی از جوایزی که برای بازیکن در روند مثبت بازی قرار گرفته است آورده می شود(مثل جان اضافه). باید تاثیر آن ها بر بازیکن و همچنین نحوه ی استفاده ی آن ها ذکر شود.

 

3 6 4 رابط کاربری (UI)

در این جا در مورد قرار گرفتن هدایت گر ها (کنترلرها) در صفحه ی بازی صحبت می شود. شما باید در مورد اینکه کدام دکمه و کدام مکان برای بازی بهترین است صحبت کنید و همواره از خود این سوال را بپرسید که آیا این نحوه ی چینش های می تواند راحتی در بازی کردن را فراهم کند؟ همچنین صحبت در مورد گرافیک هایی که در این مکان ها قرار می گیرد نیز موضوعی مهم است. در انتها نیز حتما با استفاده از تجربه ی یک شخص حرفه ای کارایی سیستم طراحی شده را بسنجید.

 

3 6 5 (HUD) Heads Up Display

فرض کنید می خواهید درون بازی در مورد گیم پلی و نحوه ی اجرای آن برای بازیکن توسط تعدادی تصویر گرافیکی توضیحاتی را ارائه دهید. به این نمونه های اماده شده HUD می گویند. در این بخش در مورد همین موارد صحبت می شود. بسیار مناسب است که در این بخش با یک طراحی گرافیکی صحبت کنید و همچنین طرح های بصری را نیز آماده کنید.

3 6 6 نمای بازیکن

در این بخش اسکرین شات ها می توانند بسیار مفید باشند. در این بخش در مورد نمای دید بازیکن و نحوه ی حرکت دوربین صحبت می شود. اماده سازی یک نمونه ی واقعی از نحوه ی قرار گیری و حرکت دوربین درون بازی برای رسیدن به بهترین حالت و درک واقعیت بسیار مفید باشد.

 

3 7 عناصر شخصیت منفی

همانند بازیکن

 

3 7 1 تعریف شخصیت منفی

همانند بازیکن

 

3 7 2 خصوصیات شخصیت منفی

همانند بازیکن

 

3 7 4 لیست شخصیت های منفی

در این جا لیستی از عناصر شخصیت های منفی درون بازی قرار می گیرد.

 

3 7 5 هوش مصنوعی

در این بخش هم بصورت بصری و هم بصورت توضیحی رفتار های شخصیت های منفی به نمایش در می آید. به خاطر این که بتوان در طراحی مراحل به سادگی این رفتار ها را بکار برد باید برای تنظیم یکسری نام های کلی برای آن ها اقدام کنید تا برای هر بار استفاده مجبور به تعریف کردن دوباره ی آن ها نشویم.

نکاتی که در مورد هوش مصنوعی هر عنصر باید رعایت کنید می تواند در حالت های زیر قرار بگیرد:

            - وضعیت عادی : شی مورد نظر هنوز بازیکن را ندیده و رفتار عادی خود را بروز می دهد

            - حالت شناسایی : در این حالت به چه طریقی آن شی بازیکن را شناسایی خواهد کرد؟

            - حالت واکنش : پس از شناسایی بازیکن چه واکنشی باید صورت پذیرد؟

            - حالت پایانی : با فرض انجام واکنشی در جواب کنش آن شی ، در صورت مناسب بودن یا نبودن آن عمل چه               اتفاقی برای آن شی رخ می دهد؟

 

3 8 عناصر عمومی بازی

اهمیت این قسمت در این است که باید در مورد ارتباطات درون بازی ، نمای دوربین و همچنین وسعت جهان بازی و همچنین اشیای طبیعی درون آن صحبت کنید.

اشیای طبیعی درون بازی می توانند چیز هایی شبیه اشیای ثابت درون بازی باشند که بازیکن و یا حتی عناصر منفی درون بازی نیز با آن ها نمی توانند تعامل داشته باشند. به عنوان مثال می توان به تصاویر پس زمینه در این مورد اشاره کرد.

 

3 9 داستان

در این قسمت داستان بازی با تمامی جزئیات بیان می شود. می توانید در کنار نوشته ها از تصاویر نیز برای انتقال بهتر مفاهیم استفاده کنید و به نوعی برای خودتان یک تخته ی روایت داستان آماده کنید. این بخش در آینده می تواند در تهیه ی میان پرده ها و ... برای شما مفید باشد.

 

3 9 1 رونوشت داستان

یک نسخه ی کوتاه از داستان اصلی است . البته هدف این بیشتر قسمت هایی است که در مورد شخصیت ها در میان پرده ها صحبت می شود. قرار گیری این قسمت در سند طراحی بازی آن چنان متداول نیست.

 

3 10 طرح های مفهومی

همیشه نیاز پیدا خواهید کرد برای انتقال یکسری مفاهیم اساسی و همچنین مشخص کردن یکسری محدودیت ها در طراحی طرح ها اولیه ای از عناصر درون بازی مهیا کنید. این مکان همان جایی است که باید طراح گرافیکی شما طراح های خود را با اسامی شما منطبق سازد.

 

3 11 طراحی مراحل

در این قسمت معمولا در شکل و شمایل یک نمودار و با استفاده از نام های کلی عناصر مراحل بازی طراحی و پیاده سازی می شوند. همچنین طراح بصری مراحل و اطلاعات مربوط به آن ها نیز آماده می شود.

 

3 11 1 رونوشت طراحی مراحل

در این بخش همانند بخش "رونوشت داستان" بخش هایی از مراحل و مرتبط به هر شخصیت که در قالب میان پرده ها خود را نشان می دهد قرار می گیرد.

 

3 12 صدا ها و جلو های شنیداری

در این قسمت در مورد محدوده ی صدا ها و نوع ان ها درون بازی صحبت می شود. در این بخش همانند همیشه از اسامی عمومی و کلی صدا استفاده خواهد شد.

 

3 13 معماری بازی

در این قسمت پیشنهاد می شود تمامی جریان بازی در قالب یک نمودار ترسیم شود:

به عنوان مثال به بخش بندی زیر در مورد بازی توجه کنید:

            - صفحه ی عنوان

            - صفحات تنظیمات

            - حالت های بازی

            - صفحه ی پایان

 

به عنوان نمونه به نمودار زیر نگاه کنید:

 

3– 13 – 1 بررسی اجمالی ساختار بازی

در این بخش یکسری کارها باید رعایت شوند که به قرار زیر هستند:

     - تصاویر داستانی یا قطعه فیلم هایی که برای میان پرده ها آماده می شوند باید با حالت بازی و داستان آن مطابقت داشته باشند.

    - اگر از ویدو برای میان پرده ها استفاده می شود باید تخته ی روایت داستان آماده شود که لازمه ی آن همکاری با طراحی گرافیکی بازی است.

     - باید گزینه ای بازی بصورتی طراحی شود که هم موارد مهم را در بر بگیرد و هم دسترسی به آن ها آسان باشد.

      - باید دقت کنید که چه تعداد کلیک برای انجام یک فعالیت مورد استفاده قرار گرفته است. نباید تعداد کلیک ها برای انجام یک فعالیت بسیار زیاد باشد حال اگر آن کار تغییر در تنظیمات بازی نیز باشد.

       - کاملا عاقلانه است که تمامی موارد گفته شده توسط یک مسئول کنترل کیفی و یک برنامه نویس مورد بررسی قرار بگیرد.

       - باید دستورالعمل های بازی به طور کامل برای بازیکن نوشته شود تا در بازی کردن به مشکل برنخورد.

       - باید نمونه های واقعی از منو ها توسط افراد مسئول آماده شود تا برنامه نویس ها شکل و شمایل آن ها را بخوی درک کرده و آن ها را پیاده سازی کنند.

        - قسمت "امتیازات بالا" را نیز فراموش نکنید! توضیحات و شمای گرافیکی آن را حتما بررسی کنید.

نظرات (۳)

دمت گرم

پاسخ:
ممنون :)

بسیار عالی و    مفید

  • محمذ خانزاده
  • عالیییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی