یادداشت های یک بازی ساز تازه کار|بازی‌سازی مستقل

مسیر بازی سازی را تنها نرویم!
یادداشت های یک بازی ساز تازه کار|بازی‌سازی مستقل

هر چقدر فکر کردم در آخر به این نتیجه رسیدم که برای رسیدن به هدفم باید تجربیات و آموخته های خودم را در معرض دیدگان عموم قرار دهم تا ضمن معلوم شدن کم و کاستی های آنان، بتوانم در حد توانم به علاقمندان در این حوزه ، به خصوص کسانی که تازه می خواهند در این راه قدم بگذارند نیز کمک کنم. من نیز زمان زیادی از آغاز سفرم نمی گذرد پس بیایید هم سفر شویم!
افتخارات:
- رتبه سوم لول‌آپ ۹۷
- تقدیر هیئت داورن لول‌آپ ۹۸
- رتبه اول گیم‌جم پاییزه انستیتو ملی بازی‌سازی ۱۳۹۸
- برگزیده جشنواره شریف‌گیم ۱۴۰۰
صفحه اینستاگرام:
b2n.ir/040934
(موقتا غیرفعال‌شده)

  • ۰
  • ۰

پس از اینکه یکی از دوستان در یک پیام خصوصی چندین سوال از من پرسیدن و درخواست کردن به سوالاتشان پاسخ دهم، من هم با توجه به اینکه هیچ راه ارتباطی برای ارسال جواب برای ایشان نداشتم، تصمیم گرفتم در قالب یک مطلب در حد معلومات خودم به پرسش‌های ایشان پاسخ دهم. امیدوارم که جواب‌های من بتواند هر چند کوچک اما کمکی به ایشان بکند.

بخش اول سوالاتی که دوست عزیزمان پرسیدند این بود که «تفاوت کار طراحان هنری (آرتیست ها) مانند طراح بافت (texture artist) و طراحان بازی (طراحی معادل design) مانند طراح مبارزات (combat designer) چیست؟  آیا آرتیست ها باید استعداد طراحی و نقاشی انواع اشکال و اشیا مختلف را داشته باشند؟ و یا کار طراحی آنها با نرم افزار هایی مثل فتوشاپ و تری دی مکس و... انجام می‌شود ؟ یا هر دو یعنی هم با دست و هم با نرم افزار را باید بلد باشند ؟ آیا کسی که  نقاشی و طراحی خوبی ندارد نمی‌تواند طراح هنری باشد؟ کار دیزاینر ها با چه ابزاریست؟ مثلا طراح مبارزات با چه وسیله ای کار میکند؟؟ و دانش و مهارت تخصصی هر کدام چیست؟»

باید بیان کنیم که با اینکه اول اسم هر دوی این مهارت‌ها واژه‌ی «طراحی» قرار گرفته است اما الزاما وجه مشترکی بین آن‌ها وجود ندارد. طراح هنری کسی است که معمولا مناظر درون بازی را با جزئیات و آن هم به صورت دیجیتالی طراحی می‌کند. طرح‌هایی که بعدا از بین آن‌ها حال و هوای یک بخش از بازی را مشخص می‌کنند(از بین چندین طرح) یا مبنای مدل‌سازی‌ها و ساخت تکسچر‌هایی قرار می‌گیرد که باید برای بازی اصلی ساخته شوند. البته لازم نیست راه دوری برویم و اگر بازی دو بعدی باشد حتی این طراحی‌ها می تواند مستقیم درون بازی استفاده شود. نمونه‌ی آن هم بازی خوش ساخت Ori and blind forest و بازی Samorost 3 هست که دقیقا طراحی‌های هنری درون بازی استفاده شده‌اند.طراحان هنری معمولا از ابزارهای طراحی همانند فتوشاپ برای کارهای خود استفاده می‌کنند و اجباری هم وجود ندارد که حتما برای تبدیل شدن به یک طراح هنری خوب، قبل‌تر طراحی با دست را بلد بوده باشد اگرچه این مورد می‌تواند بسیار کمک حال باشد. شما می‌توانید از صفر با قلم تمرین کنید اما معمولا برای یادگیری اصول طراحی توصیه می‌کنند که ابتدا با قلم و کاغذ این کار را انجام دهید. در انتها هم باید بیان کنم که ما در صنعت بازی طراحان مختلفی داریم. از طراحان محیط گرفته تا طراحان شخصیت‌ها و این گونه نیست که یک نفر همه نوع چیزی را طراحی کند. البته این موضوع در استودیو‌های متوسط و بزرگ مطرح است و ممکن است در یک استودیو‌ یا تیم کوچک چند نفره یک شخص برای چندین بخش از بازی کار طراحی را انجام دهد که بسیار رایج است.

اما طراح بازی کارهای بسیار متنوعی  انجام می‌دهد و برای همین هم مهارت‌هایی که باید بلد باشد هم بسیار متنوع است. در همین ابتدا بگویم که ما انواع مختلفی در این زمینه داریم. طراح مراحل بازی(معماهای هر مرحله و چینش آنان را طراحی می‌ند)، طراح مبارزات(سیستم مبارزه و چگونگی آن را طراحی می‌کند)، طراح سیستم‌ها(مفصله می‌تونی از لینک بخونی در موردش) و طراح UI/UX از جمله زیرشاخه‌های این مهارت هستند. خیلی خلاصه اینکه همه‌ی این افراد معمولا باید کار با موتور بازی‌سازی استودیو رو تا سطح مشخص بلد باشند. مثلا بدانند که چگونه می‌توان یک شی ساخته شده رو وارد محیط کرد و جای اون رو تغییر دادو البته یکسری موارد دیگر که بسته به میزان درگیری اون فرد و چیزی که از اون می‌خواهند این موضوع می‌تونه خیلی بالا و پایین داشته باشد. البته در استودیو‌های بزرگ همیشه فردی به عنوان سیستم دیزاینر وجود داره که اگر اشتباه نکنم(باید خودتون مقداری تحقیق کنید) برای مدیریت حجم عظیم داده‌ها و چیزایی که تولید می‌شود سیستم و نرم‌افزاری تولید می‌کند که تمامی اعضای درون استودیو بتوانند به راحتی از نتایج کاری یکدیگر استفاده کنند و پیوستگی کاری بین آن‌ها برقرار باشد. توصیه می‌کنم برای درک بهتر مهارت طراح بازی مستند ساخت بازی The last of us رو مشاهده کنید که ترجمه شده‌ی آن به تازگی در نماوا منتشر شده است. اگر دقت کنید مشاهده می‌کنید که اکثر نرم‌افزارهایی که استفاده می‌شوند به طور ویژه‌ برای همان استودیو ساخته شده‌اند تا افراد بتوانند تنها روی موضوع خودشان تمرکز کنند. در مواردی همانند تیم‌های کوچک بازی‌سازی افراد معمولا کارهای خود را با هر انچه که یک موتور بازی‌سازی دارد انجام می‌دهند و برای همین هم در ۹۹ درصد موارد طراحان بازی باید کار با یک موتور بازی‌سازی را به خوبی بلد باشند. البته آن بخش‌هایی را که به آن‌ها مربوط است. دیگر لازم نیست که حتما چندین نرم‌افزار و .... را همزمان یادبگیرند.

با توجه به اینکه تعداد سوال‌های این دوست عزیز ما بسیار زیاد بود و بنده هم وقت چندانی ندارم اما سعی می‌کنم در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخ دیگر سوال‌های ایشان را هم بدهم. با تشکر

پایان بخش اول....

  • ۹۶/۰۷/۰۶
  • مرتضی کارگر

طراحی بازی

طراحی هنری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی