اگرچه لفظ بازیسازی مستقل برای خیلیها با ارزش است اما به هر حال عدهی زیادی هم به دلایلی که واقعا قابل قبول هم هستند میخواهند بازیسازی را از راه دیگری تجربه کنند. نمیدانم که چقدر که در این زمینه تحقیق کردهاید اما با خودم گفتم که بد نیست مقداری هم در این زمینه صحبت کنیم و زمینههایی که بیشترین تقاضا برای استخدام دارند را با هم بررسی کنیم.
با اینکه مستقل بودن موضوع جذابی است اما گاهی اواقات بعضی از افراد تمایلی به این موضوع ندارند و مایل به استخدام و فعالیت درون تیمهای بازیسازی هستند. این مهم هر دلیلی هم که داشته باشد موضوع بدی نیست و حتی میتواند پشتوانهای برای فعالیتهای آیندهی فرد باشد. همانند بسیاری از آدمها که در ابتدا عضوی از یک تیم معروف بازیسازی بودهاند و سرانجام تصمیم گرفتند برای پیادهسازی ایدههای خودشان وارد دنیای توسعهدهندگان مستقل شوند. به هر حال هدف ما صحبت در مورد مزیتها و معایب مستقل بودن نیست و برای همین به سرعت از این موضوع عبور میکنیم.
در شرایط فعلی ایران و با توجه محبوبیت عجیب موتور بازیسازی یونیتی بدون شک بیشترین درخواستهای موجود در زمینهی بازیسازی هم مرتبط با همین موتور است. برای درک این موضوع کافی است در سایت gamejobs یا کانال آن عضو شوید و درخواستهای روزانهی آن را مشاهده کنید. البته در این بین برنامهنویسی به نسبت دیگر زمینهها درخواست بیشتری دارد و دلیل این مهم هم به خود فرآیند بازیسازی مرتبط میشود. بدون شک یکی از زمینههایی که به سرعت کمبود آن در آیندهی بازیسازی ایران احساس خواهد شد، زمینهی برنامهنویسی بازیهاست. همانند صنعت بازیسازی لهستان که پس از تجربهی موفق در زمینهی بازیسازی و بزرگ شدن بازار مربوط به آن به یکباره با کمبود برنامهنویس در حوزهی خود مواجه شد و مجبور شد از دیگر کشورها برای تامین نیازهای خود برنامهنویس استخدام کند. برای همین بدون شک یکی از زمینههای پرتقاضا در زمان حال و حتی آیندهی صنعت بازیسازی ایران را زمینهی برنامهنویسی به خود تخصیص میدهد. در زمان حاضر برنامهنویسی یونیتی(زبان سی شارپ) و گهگاهی هم برنامهنویسی آنریل(سی پلاسپلاس) مورد تقاضا قرار میگیرد.
در رتبهی بعدی و البته با اختلاف زیاد تقریبا تعادلی بین درخواستهای مطرح شده در زمینههای مدلسازی، طراحی مرحله و ... وجود دارد. کمترین چیزی که در زمان حاضر برای آن درخواست وجود دارد زمینهی صدا و موسیقی است. با اینکه موسیقی یکی از ارکان اصلی بازیهای رایانهای را تشکیل میدهد ولی هنوز آنچنان به این مهم توجه نمیشود. البته این را بدانید که در آیندهای نزدیک و در صورت رشد صنعت بازیسازی در ایران، درخواست برای یک هنرمند صدا ارزشی چند برابر یک درخواست برای برنامهنویس خواهد داشت.
اما اگر میخواهید استخدام شوید و مهارتهای مربوطه را هم کسب کردید پیشنهاد میدهم که به موارد زیر توجه داشته باشید:
در اولین قدم سعی کنید با حقوق مربوط به خود آشنا شوید. همیشه افرادی پیدا میشوند که همانند سیستم ارباب-رعیتی با افراد برخورد میکنند و سعی میکنند بیشتر کار را در مقابل کمترین حقوق از افراد طلب کنند. اعتماد به نفس داشته باشید و سعی کنید در قبال کاری که میکنید حقوق مناسبی هم طلب کنید. یادتان نرود که مهارت شما باید اساس میزان مزایای شما باشد نه تجربهی شما! شاید شما با کمترین تجربه بتوانید کاری را بکنید که یک فرد با ۱۰ سال تجربه هم نتواند آن را انجام دهد. بنابراین انصاف است که شما مزایای بیشتری را به نسبت آن فرد دریافت کنید.
نکتهی بعدی مربوط به آیندهی شما است. سعی کنید فراتر از حوزهی کاری خود دیگر با دیگر مسائل موجود در بازیسازی هم آشنا شوید و تجربهی خودتان را به هر طریقی که شده افزایش دهید. شاید روزی شما هم تصمیم گرفتید که بازی خود را بسازید و این میتواند پشتوانهی بسیار خوبی برای شما باشد.
با اینکه نکات بسیار بیشتری در این زمینه وجود دارد اما برای طولانی نشدن مطلب موضوع را در همین جا تمام میکنیم اما بدانید که استخدام شدن الزاما کار ناپسندی نیست و بعضا متناسب با هدف شما میتواند گزینهی مناسبی هم باشد.
راستی میشه بدونم خودت با چه انجینی کار میکنی؟