در سری مطالب جدیدی با عنوان «پیشنهاد» میخواهم به مواردی بپردازم که کم و بیش از دید همهی ما پنهان ماندهاند یا تا الان به آنها توجه نکردهایم. در اولین مطلب از این مطالب میخواهیم به سراغ کسانی برویم که علاقه دارند در آینده تبدیل به یک طراح بازی شوند. بیایید با هم چند راه کمکی برای رسیدن به این جایگاه را بررسی کنیم.
آیا تا حالا به این موضوع فکر کردهاید که چگونه میتوانید الزاما بدون اینکه وارد یک تیم بازیسازی شوید یا حتی بازی خودتان را بسازید، بتوانید رزومهی هر چند کوچکی برای خودتان در عرصهی طراحی بازی جمع و جور کنید؟ اصلا مگر امکان دارد بدون ساخت یک بازی رایانهای رزومهای در عرصهی طراحی بازی دست و پا کرد؟
بدون مقدمه از شما میپرسم، آیا تا به حال به مواردی همچون ماد سازی و استفاده از کیتهای توسعه دهندهی بازیها که گهگاه روی بعضی از بازیهای بزرگ و حتی کوچک قرار میگیرد فکر کردهاید؟ کیتهایی که بعضا تمامی ابزاری که در اختیار توسعه دهندهی اصلی قرار داشته است را در اختیار شما هم قرار میدهد. ابزارهای که بوسیلههای آنها میتوانید از منابع به کار رفته در ساخت بازی اصلی استفاده کنید و برای خودتان در سادهترین حالت حداقل چند مرحلهی ساده ایجاد کنید. مرحلهای جدید در بازی Witcher، Falout و حتی Elder Scroll. البته این تازه اول کار است. به عنوان مثال در بازی Warcraft III شما به ویرایشگر جهان بازی دسترسی دارید و به راحتی میتوانید با کمی مطالعه و فراگیری یکسری آموزش حتی بخشهای داستانی را هم برای بازی خود طراحی کرده و تا حدودی هوش مصنوعی بازی را هم متناسب با ایدههای خود تنظیم نمایید.
شمار بازیهایی که از چنین قابلیتهای برخوردار هستند کم نیست و سعی میکنم در مطلبی ویژه به این موضوع بپردازیم. برای کسانی که میخواهند خلاقیت خود در طراحی مراحل، چینش اشیا و موانع و به نوعی ساخت و طراحی جهان بازی بسنجند، مادسازها و کیتّهای توسعهدهنده از بهترین مواردی است که جلوی پای ایشان قرار دارد. هرگز این موضوع را دست کم نگیرید. تنها این را بدانید که بازی بسیار معروف Dota 2 نتیجهی فعالیت یک شخص تنها با ویرایشگر جهان بازی Warcraft III بوده است. نقشهای که این فرد با استفاده از امکانات به کار رفته درون بازی ساخت در زمان حاضر از خود بازی مورد نظر به نوعی معروفتر شده است چرا که او توانسته بود با همان وسایل به کار رفته در ساخت بازی، گیمپلی بسیار خلاقانهتری را ارائه دهد که سازندگان خود بازی به آن فکر نکرده بودند. حتی بازی Counter Strike هم به نوعی نتیجهی چنین فعالیتهایی بوده است.
بنابراین اگر در هیچ تیم بازیسازی قرار ندارید و به شدت علاقمندید کارهایی عملی را در حوزهی طراحی بازی و حتی طراحی محیط و موانع و از این قبیل مسائل انجام دهید، به شدت به شما توصیه میکنم که به سراغ مواردی همچون مادها و کیتهای توسعهدهنده بروید و کار با آنها را از همین امروز شروع کنید. برای این مورد هم تنها کافی است مقداری جست و جو کنید و در دسته بازیهایی که به آن علاقمندید مورد مناسبی را پیدا کنید. کسی از فردا خبر ندارد ولی شاید روزی یکی از همین کارهای شما زمینهساز ورود شما به یک تیم بازیسازی بزرگ شود یا حتی ایدهی ساخت یک بازی جدید را در ذهن شما بنشاند!